Sales en aqcuisitie zijn voor veel bedrijven en ondernemers een noodzakelijk kwaad.  Vaak wordt het bellen van prospects uitgesteld en blijven bellijsten liggen, vanwege onzekerheid of andere redenen. Het problem zit hem vaak in tijd gebrek, en een ongeorganiseerde aanpak. Met de juiste aanpak van sales en aqcuisitie realiseer je meer omzet en haal je je doelen wel.

Wist je dat?

48%

Van de prospects wordt nooit opgevolgd

2%

Van de verkopen worden gedaan na het 1e contact

80%

Van de verkopen worden gedaan na het 5e tot 12e contact

Wat kun je vinden op deze pagina:

Verkopen en pitchen

De eigenschappen van een ondernemer

Een ondernemer heeft vaak maar 1 hoofddoel en dat is succesvol zijn. Mijn man zegt vaak tegen me als ik soms een beetje mopper: "als iedereen het zou doen zoals jij het doet, dan zouden er in Nederland veel succesvolle ondernemers zijn". Maar wat is nu eigenlijk succes? Dat is voor iedereen natuurlijk anders. Maar een bedrijf dat groeit, mooie opdrachten binnenhaalt en groeit in het aantal medewerkers vindt de buitenwereld vaak succesvol. 

Gedrevenheid, positiviteit en creativiteit zijn een aantal belangrijke eigenschappen van een ondernemer. Mensen doen graag zaken met bedrijven en ondernemers die inspireren en bevlogen zijn over hun product of dienst.

Hier lees je de 7 belangrijkste karaktereigenschappen van een succesvolle ondernemer.

De perfecte pitch

Je hebt één minuut om je te presenteren: een pitch. In deze 60 seconden probeer je om de andere partij zo nieuwsgierig mogelijk te maken. Wij geven je tips zodat jij een pitch neerzet die de ander nooit meer gaat vergeten .

Stel, je bent op een bijeenkomst en er wordt aan je gevraagd: “wat doe je in het dagelijks leven”? Wat zou je dan nu antwoorden? Probeer het eens voor jezelf. In deze minuut is het belangrijk om een verpletterende indruk te maken zodat er op een positieve manier aan jou gedacht gaat worden. Hoe ga je dat doen?

Wij gaan je een tip geven én een plan van aanpak zodat jij een pitch om nooit te vergeten hebt volgende keer. Onze tip: vertel nooit tijdens je pitch wat je in het dagelijks leven doet.

Wat je wel moet zeggen lees je in ons artikel “Een pitch om nooit te vergeten”

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Acquisitie

Koude acquistie

Stel je het bellen van prospects uit? Dan ben je niet de enige. Ondanks dat cold calling nog steeds een effectieve manier van lead generatie is, wordt het vaak - door onzekerheid - als ‘niet leuk’ bestempeld. Met deze 13 tips wordt telefonische acquisitie een koud kunstje.

Cold calling

Wie denkt dat cold calling (koude acquisitie) ouderwets is, heeft het mis. Vooral telefonisch nieuwe klanten werven is razend populair, waarbij de eerste indruk nog altijd bepalend is voor een succesvolle afloop. Telemarketing is zelfs in sommige gevallen onvermijdelijk wanneer nieuwe klanten (of een doelgroep!) aangeboord moeten worden. Om op een succesvolle manier telefonisch klanten te werven, hebben we tips en verkooptechnieken op een rij gezet waarmee omzet verhogen mogelijk is.

Stel je het bellen van prospects uit? Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent die last heeft van koudwatervrees bij cold calling. Nog even een kopje koffie. Wacht, nog iets meer achtergrondinfo over de prospect erbij zoeken. Yes, de telefoon gaat… deze moet ik echt nog even oppakken! Koudwatervrees is funest en totaal onnodig voor koude acquisitie. Zorg dat je je angst overwint en zonder klamme handjes in die telefoon gaat hangen. Deze tips helpen je met het overwinnen van je koudwatervrees.

Het verkoopgesprek

Na het leggen van het eerst econtact en het maken van een afspraak volgt de volgende stap in het verkoopproces: het verkoop gesprek. Hoe pak je het aan en waar moet je op letten om het verkoopgesprek tot een succes te maken?   

De eerste indruk

Onderschat het belang van een eerste kennismaking tijdens een persoonlijk verkoopgesprek niet. Je eerste indruk is cruciaal voor het verdere vervolg van het verkoopproces. Verpruts het niet, je krijgt maar één kans. Als accountmanager zijn er een aantal ongeschreven regels die je in acht kunt nemen om tijdens het eerste verkoopgesprek een goede indruk achter te laten.

Je lichaam spreekt boekdelen
Die eerste paar seconden als je voor het eerst kennismaakt met iemand, zijn van cruciale indruk. De persoon die jij ontmoet zal zich bewust of onderbewust in die eerste paar seconden een mening over jou vormen. Deze indruk heeft te maken met een aantal aspecten. Je uiterlijk, hoe je gekleed bent, je gezichtsuitdrukking maar ook hoe jij een hand schudt.

Straal jij energie uit, dan zal de klant zich hierin mee laten nemen en geeft dit een fijn gevoel bij hem of haar. Ben jij professioneel en kom je direct sterk over m.b.t. jouw vakgebied dan zal de klant jou als een volwaardig gesprekspartner zien. Is jouw eerste indruk verpletterend geweest, dan zal er niet zo snel meer een negatief beeld ontstaan. Maar “verpest” je die eerste belangrijke seconden van de kennismaking dan zul je wel heel veel zeilen bij moeten zetten om de negatieve indruk, positief te laten worden. Helaas komt het te vaak voor dat mensen al direct bij een eerste indruk iemand in een hokje plaatsen. Doe jij dat ook wel eens? Je hebt een afspraak met iemand, schudt hem of haar een hand en deze persoon ziet er anders uit dan doorsnee? Dan heb jij in je hoofd al snel een beeld gevormd. Creatievelingen zijn vaak een beetje zweverig, techneuten autistisch en salesmensen zijn altijd druk. Zo denken we toch? Of niet?

De eerste indruk wordt voornamelijk gebaseerd op jouw uiterlijk. Je wordt in een paar seconden van kop tot teen gescreend. Voor 60% bepaalt de taal van jouw lichaam hoe je overkomt. Je kledingstijl, houding, je tanden en kapsel spelen allemaal in die eerste seconden een belangrijke rol.

Lees er meer over in ons artikel “Maak een indruk die nooit meer vergeten wordt”

Verleidelijke verkoopvragen

Met open vragen kun je snel veel te weten komen over je gesprekspartner tegenover je en het bedrijf waarmee je zaken wilt doen. Heb jij het spel van verleiden in de smiezen dan kun jij jouw overbuurman of -vrouw aan de gesprekstafel een richting in sturen zonder dat ze dit in de gaten hebben. Je speelt met het onderbewustzijn van de mens. Jouw vragen stellen de andere persoon op het gemak en zal hierdoor nog meer gaan vertellen. En dat is nu precies wat jij graag wilt. 5 Tips hebben we voor je verzameld om “verleidelijke verkoopvragen” te stellen.

 

Gooi je charmes in de strijd!

We willen allemaal gecharmeerd worden. Voor een accountmanager is aandacht geven het beste charmeoffensief om je (potentiële) klant om je vinger te winden. Alleen, hoe gooi je je charmes in de strijd zodat flirten geen zakelijk tinderen wordt. Schep geen verkeerde verwachtingen en zorg met de tips uit dit artikel voor een klantrelatie die langdurig - op basis van een positief gevoel over jou en je product - standhoudt.

 

Blijf jezelf

Het voelt een beetje onnatuurlijk, jezelf als salestijger profileren. Laat deze gedachte los; verkopen is niet opgeklopt het is juist super natuurlijk. Hierbij mag je jezelf zijn. En als tweede wil ik dat je je inprent dat jij als salespersoon nodig bent. Waarom? De kern van ieder succesvol bedrijf is een team van vakkundige mensen dat de producten en/of diensten ook daadwerkelijk aan de man brengt. Als mens verkopen we de hele dag ideeën aan onszelf en overtuigingen aan een ander. Zowel privé als zakelijk. Kortom; sales is belangrijk en daarvoor zijn jouw verkoopactiviteiten onmisbaar. Door je als verkoopknaller te karakteriseren, krijg je een gekunsteld imago en dat werkt averechts. We willen juist wegblijven van de aannames en vooroordelen rondom verkopers. Lees er meer over in het artikel: “Laat de salestijger in je los”

 

Geef eens en complimentje.

Een compliment is aan de ander laten weten dat hij of zij iets heel goed heeft gedaan, er goed uitziet. Een compliment heeft als doel om positiviteit teweeg te brengen.

Voor de ontvanger is het heerlijk om een compliment te krijgen. Of dat nu is over de kledingkeuze van de dag, een nieuw kapsel of iets dat kan motiveren om volgende keer een nog beter resultaat op het werk te behalen? Een complimentje is gratis en laat de ontvanger glimlachen.

In dit artikel geven we je een aantal tips om een compliment te geven dat oprecht is zonder slijmerig over te komen

De offerte

Het verkoopgesprek was een succes en tevreden ga je terug naar kantoor om de offerte te maken. En dat is nu eigenlijk precies waar je niet zo’n zin in hebt. Je bent een mensen-mens. Relaties opbouwen dat vind je fijn. Maar dat stukje administratief geneuzel daar heb je eigenlijk nooit zin in.

Maar juist voor jouw klant is die offerte iets waar hij heel erg benieuwd naar is. In zijn reis om de beste keuze te maken, vormt die offerte een onderdeel van zijn besluitvorming. Als jouw offerte standaard is en de lezer absoluut niets voelt van de chemie tussen jullie die tijdens het gesprek zo voelbaar was, zal hij nu gaan twijfelen over het plaatsen van de order bij jou.

Zien jouw offertes er hetzelfde uit als jij tijdens dat allereerste belangrijke kennismakingsgesprek? Lees er hier meer over

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!