Een complimentje. Wat is dat nu eigenlijk?

Een compliment is aan de ander laten weten dat hij of zij iets heel goed heeft gedaan, er goed uitziet. Een compliment heeft als doel om positiviteit teweeg te brengen.

Voor de ontvanger is het heerlijk om een compliment te krijgen. Of dat nu is over de kledingkeuze van de dag, een nieuw kapsel of iets dat kan motiveren om volgende keer een nog beter resultaat op het werk te behalen? Een complimentje is gratis en laat de ontvanger glimlachen.

Wij geven je een aantal tips om een compliment te geven dat oprecht is zonder slijmerig over te komen: 

  1. Maak eens een creatief compliment. Geen standaard compliment over schoenen of kleding maar bedenk eens iets heel origineels.
  2. Geef eens een compliment aan het einde van de werkdag. Of bedank je medewerker voor een project dat opgeleverd is. Sta even stil bij het vele werk dat je medewerker verzet heeft en geef aan dat iedereen opgelucht is dat het project met goed resultaat is opgeleverd.
  3. Maak een compliment als het niet verwacht wordt. Zomaar tussendoor bij de koffie automaat. Of in het bijzijn van anderen. Dat maakt een compliment extra gemeend.
  4. Houd je compliment kort maar zorg er wel voor dat je duidelijk communiceert. Hieruit blijkt dat je het echt meent en dat het geen tussendoor opmerking is.
  5. Leg eens de nadruk op de mooie eigenschap die iemand heeft. Hierdoor zal de ontvanger deze eigenschappen nog meer gaan gebruiken. Iemand is bijvoorbeeld erg communicatief, of juist heel creatief, of kan heel goed luisteren, of heeft heel veel inlevingsvermogen bij klanten.

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Je zult ook bij jezelf merken, dat het even van complimenten fijn voelt. Meer complimenten betekent voor jezelf ook dat je meer goede dingen ziet in je omgeving. De ontvanger wordt blij van een gekregen compliment en jij wordt blij van de reactie van de ontvanger.

Win-win dus voor allebei. 

Hoe ga ik zelf om met complimenten:

Als ik op een netwerkborrel een leuk positief verhaal over iemand hoor, stuur ik diegene een mailtje of what’s app bericht. Of ik bel hem of haar op de eerstvolgende werkdag. Op deze manier heb je ook weer een contactmoment met iemand. En je hoeft niet koud te bellen want je begint natuurlijk met wat je gehoord hebt over deze persoon.

Als ik op Linkedin een post gedeeld zie worden van iemand die ik goed ken, stuur ik een persoonlijk berichtje naar deze persoon. Dat ik deze post voorbij zag komen en dat het mij is opgevallen. Dat het gaaf is dat het bericht zo vaak gedeeld is en er zoveel reacties op zijn gekomen.

Ik kom voor het tweede gesprek bij een potentiële opdrachtgever. Ik heb op social media gezien dat het bedrijf een grote opdracht heeft binnengehaald. dat het bedrijf een grote opdracht heeft binnengehaald. Ik complimenteer ze hiermee. Op deze manier laat ik ook blijken dat het me interesseert wat er over het bedrijf geschreven wordt.