Wie denkt dat cold calling (koude acquisitie) ouderwets is, heeft het mis. Vooral telefonisch nieuwe klanten werven is razend populair, waarbij de eerste indruk nog altijd bepalend is voor een succesvolle afloop. Telemarketing is zelfs in sommige gevallen onvermijdelijk wanneer nieuwe klanten (of een doelgroep!) aangeboord moeten worden. Om op een succesvolle manier telefonisch klanten te werven, hebben we tips en verkooptechnieken op een rij gezet waarmee omzet verhogen mogelijk is. Stel je het bellen van prospects uit? Csupport belt én helpt je bij het optimaliseren van het verkoopresultaat!

Timing

Nog voordat je het eerste telefoontje hebt gepleegd, is het belangrijk om je te verdiepen in de doelgroep. Hoe benader je je doelgroep? Wat is nou effectief relatiebeheer? Wie heeft welke taak binnen je bedrijf? Csupport denkt graag met je mee. Ook als het aankomt op (telefonische) acquisitie. Bij telemarketing draait het om timing. Een telefoontje komt vaak ongelegen, om dit risico te verkleinen is het goed om na te denken wie de klant is die je probeert te bereiken met telemarketing. Werkt de doelgroep grotendeels overdag? Probeer dan net na werktijd te bellen. Heb je de klant aan de lijn en komt het niet uit? Maak dan een terugbelafspraak en sluit af met een verrassende slotzin die blijft hangen. Bel daadwerkelijk terug op het afgesproken moment, want dat wekt meteen vertrouwen.

Eerste indruk

Een verrassende openingszin, een trigger die interesse wekt of een opvallende vraag maakt nieuwsgierig waardoor de potentiële klant niet meteen afhaakt. Met een krachtige en overtuigende elevatorpitch speel je vervolgens in op de behoefte van de doelgroep. De eerste 30 seconden zijn bepalend voor een succesvolle afloop van deze acquisitie!

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Oprecht geïnteresseerd

Door te luisteren naar de klant, kan je beter inspelen op de wensen. Bovendien wil iedereen graag gehoord worden en die ruimte geven is een must in een telefonisch gesprek. Stel vragen en laat de ander uitpraten, probeer in te haken op wat de klant te vertellen heeft en denk mee op welke wijze je meer zou kunnen betekenen als telemarketeer én geïnteresseerde. Doe dit laatste vanuit de producten/ diensten waarvoor je staat. Het is extra waardevol om over kennis van het bedrijf te beschikken mocht je dit nog niet hebben ingewonnen. Schrijf het desnoods voor jezelf op, zodat je altijd de indruk wekt goed op de hoogte te zijn en je de klant van antwoorden kunt voorzien bij vragen.

Ontspannen en optimaliseren

Een ontspannen houding bevordert het gesprek, waardoor je makkelijker gaat praten en die sfeer ook door de klant wordt opgepakt. Een ontspannen setting zorgt voor een proactief en levendig gesprek, daar wil je voor gaan! Naarmate je vaker deze telefonische wervingsacties hebt gerealiseerd, merk je dat cold calling je beter af zal gaan. Wellicht gaat je voorkeur uit naar het vasthouden aan een belscript, dan is het misschien tijd om deze te optimaliseren na de eerste ervaringen. Op deze manier wordt jouw verhaal sterker en verrassender, waardoor de kans op succesvolle acquisitie wordt vergroot. Een belscript kan houvast bieden, maar lees nooit voor én ken je producten/ diensten. Enthousiasme en expertise voelt de klant direct! Door aantekeningen te maken tijdens het gesprek is verkoopoptimalisatie mogelijk. Ook kan je meteen noteren wat de wensen van de klant zijn en hoe je in kunt spelen op de behoefte van deze persoon. Maak het daarbij persoonlijk door de wensen van de klant te herhalen in de slotfase van het gesprek, zo vergroot je het vertrouwen van de klant en behaal je bonuspunten op ‘oprecht geïnteresseerd handelen’.

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Goed om te weten

Vanaf 25 mei 2018 is de AVG van toepassing (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) en die heeft invloed op onze werkzaamheden op het gebied van telemarketing. Koude acquisitie is op basis van deze AVG niet verboden, maar het is goed om je bewust te worden van het feit dat je niet iedereen zomaar meer mag opbellen. Belangrijk is dat je voor ogen houdt met welk doel de gegevens van de potentiële klant in kwestie zijn gepubliceerd en/of verstrekt. Komt dit doel overeen met het doel waar jij de gegevens voor zou willen gebruiken? Dan mag je telemarketing toepassen op deze potentiële klant. Voorbeeld: wanneer je gegevens van een website afhaalt om telefonisch contact op te nemen, is dit niet toegestaan. Deze gegevens zijn meestal vermeld om mogelijk te maken dat eigen klanten, partners en relaties contact op kunnen nemen en niet om te worden ingezet voor telefonische acquisitie. Denk hieraan als je via telemarketing potentiële klanten probeert te werven.

Last but not least

Het is tijd om af te sluiten en het slot wordt vaak onderschat. Die eerste indruk is erg belangrijk, maar de afsluiting is het laatste contact wat men zal onthouden. Positief en beleefd afronden is daarom noodzakelijk als je er nog een vervolg aan moet geven.

Wil je in 2018 meer omzet behalen? En sta je open voor een brainstorm met een commerciële partner? Wil je meer tips en technieken ontvangen op het gebied van telemarketing? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Neem contact met ons op voor een afspraak zodat we kunnen sparren over de mogelijkheden. Csupport zorgt voor meer omzet en we helpen je graag bij het optimaliseren van telefonische acquisitie. Nieuwsgierig naar meer tips & tricks voor een succesvolle telefonische prospectie? Schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis een e-book!