Laat de salestijger in je los

Je hoeft niet te brullen als een wilde om de salestijger in je los te maken. Je bovenop je prooi storten mag je als accountmanager ook achterwege laten. Wapperen met je manen is ook passé. Doe maar gewoon normaal, dat is de kernboodschap om (boven)natuurlijk te verkopen. Hoe je de charmante salestijger in je ‘ontkooit’ leren we je hier.

Jij bent nodig

Het voelt een beetje onnatuurlijk, jezelf als salestijger profileren. Daarom start ik deze blog meteen met: dat hoeft ook niet. Laat deze gedachte los; verkopen is niet opgeklopt het is juist super natuurlijk. Hierbij mag je jezelf zijn. En als tweede wil ik dat je je inprent dat jij als salespersoon nodig bent. Waarom? De kern van ieder succesvol bedrijf is een team van vakkundige mensen dat de producten en/of diensten ook daadwerkelijk aan de man brengt. Als mens verkopen we de hele dag ideeën aan onszelf en overtuigingen aan een ander. Zowel privé als zakelijk. Kortom; sales is belangrijk en daarvoor zijn jouw verkoopactiviteiten onmisbaar. Door je als verkoopknaller te karakteriseren, krijg je een gekunsteld imago en dat werkt averechts. We willen juist wegblijven van de aannames en vooroordelen rondom verkopers.

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Weg met die aannames

Salesmensen zoals account managers hebben een naam. Zij krijgen te maken met vooroordelen die niet mis zijn. Verkopers zijn glad - onbetrouwbaar zelfs - en onvermurwbaar. Als je de indianenverhalen moet geloven hijgen call center medewerkers aan de telefoon, rammen salesmensen  aan deuren en stampvoeten accountmanagers door de gangen om hun zin te krijgen. Zorg dat je je onderscheidt van dit beeld door trouw te blijven aan jezelf.

Leer je gesprekspartner kennen

Zet alsjeblieft geen masker op om al je aangeleerde verkooptechnieken in de praktijk te brengen. Praat jezelf niet aan dat je een echte killer moet zijn - zo letterlijk hoef je de label ‘salestijger’ niet te nemen. Het is de kunst om je gesprekspartner niet als prooi, maar als gelijkwaardige persoon te zien. Hiervoor observeer je je (potentiële) klant en stel je vragen. Al pratende overzie je waar met jouw product of dienst echt waarde kunt toevoegen. Door een persoonlijke band op te bouwen kom je op een gelijkwaardig niveau dat nodig is om vertrouwen te winnen. Pas als dat er is, dan laat je gesprekspartner het achterste van zijn tong zien.

Vertrouwen en rust

Rust en vertrouwen zijn in een verkoopgesprek van groot belang. Zoek daarom naar interesses, angsten of de achterliggende behoeften van je gesprekspartner. Vraag door en durf naar voorbeelden te vragen. Bovenal durf ik te stellen: benader je potentiële klant van mens tot mens.

Alleen dan zal de persoon tegenover je zijn hart openen en eerlijk zijn. Dit is een perfecte uitvalsbasis om te gaan bouwen aan de relatie, zodat je er achter kunt komen wat voor hem of haar echt belangrijk is. Pas dan is het moment gekomen om je product of dienst te presenteren. Laat zien dat je geluisterd hebt door je oplossing aan de hand van genoemde praktijkuitdagingen te visualiseren. Kat(achtige) in het bakkie.

Doe aan zelfreflectie

Een salestijger anno 2018 is altijd scherp en durft aan zelfreflectie te doen. Haal je een order binnen, waar komt dat door? Heb je de deal gemist, hoe dat zo? Die momenten van waarheid durven aan te gaan en op te zoeken om zelf verder te komen, onderscheidt jou van de katjes die om de hete brij heen draaien.

En als laatste: houd ‘t leuk! Zorg voor wat humor en een glimlach op je gezicht. Tijd met jou doorbrengen is per definitie leuk. Dus stop met echt verkopen. Haal de mens in je naar boven. Stel jezelf als een tijger scherp op je gesprekspartner en zijn of haar probleem. Vervolgens ga je samen op jacht naar dé oplossing.