Gooi je charmes in de strijd
We willen allemaal gecharmeerd worden. Voor een accountmanager is aandacht geven het beste charmeoffensief om je (potentiële) klant om je vinger te winden. Alleen, hoe gooi je je charmes in de strijd zodat flirten geen zakelijk tinderen wordt. Schep geen verkeerde verwachtingen en zorg met onderstaande tips voor een klantrelatie die langdurig - op basis van een positief gevoel over jou en je product - standhoudt.
Speel geen spelletje
Je wilt dat je relatie langdurig en gelijkwaardig voortduurt. Knoop in je oren dat je voor het genereren van leads en het opbouwen van een klantrelatie geen spelletjes speelt met emoties. Het is hierbij van belang om het maken van dubbelzinnige grappen te voorkomen. Lachen om grappen die je niet grappig vindt is al helemaal funest. Net als een vraag stellen en maar half luisteren naar het antwoord. Waar je wel voor moet zorgen is om dicht bij jezelf te blijven. Charmeren doe je namelijk vanuit je hart. De scheidingslijn tussen nep en charmant is erg fragiel dus zorg dat je er niet doorheen gaat. Be real!
Een goede relatie draait om het geven en krijgen van een goed gevoel. Aan jou de schone taak je gesprekspartner een positief gevoel over zichzelf, jullie relatie en jouw oplossing te geven. Ben jij degene die zorgt voor deze feeling, dan heeft dat direct zijn uitwerking op de emoties bij de ander. Je creëert hiermee een mooie aantrekkingskracht en de wil om met je samen te werken. Enne.. een beetje flirten is hierbij wel toegestaan.
Wil jij je sales proces verbeteren?
Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces te verbeteren. Vraag hem nu aan!
Speels flirten
Zeker als je een vrouwelijke accountmanager of verkoopmedewerker bent, dan mag er geflirt worden. Zolang dit vriendelijk en speels blijft - dus geen openlijke seksuele advances - blijkt uit onderzoek dat flirten geen afbreuk doet aan je professionele imago. Het versterkt juist je zelfvertrouwen en dat van je (potentiële) klant, waardoor je je allebei gesterkt voelt in het verkoopgesprek. Dus, gooi je haar los en geef je tafelpartner een gezonde portie vrouwelijke aandacht.
Luister oprecht
Ook oprecht luisteren tijdens het verkopen speelt een grote rol bij charmeren. Hoe meer oprechte aandacht je geeft des te beter. Stel vragen, verdiep je in de persoon tegenover je en laat zien dat je echt luistert. Bevestig wat gezegd wordt en vraag door. Maak notities als je dat helpt om te laten zien dat alles wat gezegd wordt je ook daadwerkelijk interesseert.
Accepteer de ander
Wil je dat de ander een positief gevoel heeft over zijn relatie met jou, laat dan zien dat je je contactpersoon accepteert zoals hij of zij is. Het is niet jouw missie als accountmanager om tijdens een salesgesprek naar foutjes te zoeken. De focus dient niet te liggen op de onvolkomenheden van je gesprekspartner, maar op zijn of haar goede kwaliteiten. Stop de energie van bekritiseren liever in complimenteren. Geloof me, daar ga je de vruchten van plukken.
Geef een compliment
Het is belangrijk om te zoeken naar mooie karaktereigenschappen en deze uit te spreken. Geef bijvoorbeeld een compliment over een kledingstuk. Of bedank je gesprekspartner voor iets wat hij of zij gedaan heeft. Zeg dat je contactpersoon een voorbeeld is voor velen, door bijvoorbeeld een goed geschreven artikel of een mooie kijk op een gebeurtenis. Maar… doe dit alleen als je het meent. Je gesprekspartner voelt zich stukken beter en gewaardeerd. Dit leidt tot de aanmaak van serotonine, waardoor het zelfrespect groeit. Ook de stof oxytocine heeft een positieve uitwerking op het vertrouwensgevoel. Dit bevordert op zijn beurt de samenwerking tussen jullie beiden, wat leidt tot mooie projecten.
Ontwikkel jezelf op dit gebied door het lezen van studieboeken of het volgen van een praktische salestraining. Dat geeft ook jouw zelfvertrouwen een boost, waardoor charmeren een eitje wordt.