Je krijgt nooit een tweede kans om een goede eerste indruk te maken.

Vandaag heb je een belangrijke afspraak nl. de eerste kennismaking bij een potentiële nieuwe klant. Je staat ’s morgens voor je kledingkast en je kiest iets waarin je je heerlijk voelt. Je haar zit goed, je werktas is verzorgd. Je auto is gewassen. Niets staat een goede eerste kennismaking meer in de weg.

Het gesprek loopt als een trein. Jullie hebben een goede klik met elkaar. Soms moet je daarvoor iets meer moeite doen maar dit is zo’n gesprek dat  vanaf het allereerste moment lekker liep. Als je na 1.5 uur weer buiten staat, kun je de wereld aan. Je weet goed wat de klant wil, je hebt goede open vragen gesteld. Dit is waar je goed in bent. Wat een heerlijk begin van de dag. 

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Je gaat terug naar kantoor om de offerte te maken. En dat is nu eigenlijk precies waar je niet zo’n zin in hebt. Je bent een mensen-mens. Relaties opbouwen dat vind je fijn. Maar dat stukje administratief geneuzel daar heb je eigenlijk nooit zin in.

Maar juist voor jouw klant is die offerte iets waar hij heel erg benieuwd naar is. In zijn reis om de beste keuze te maken, vormt die offerte een onderdeel van zijn besluitvorming. Als jouw offerte standaard is en de lezer absoluut niets voelt van de chemie tussen jullie die tijdens het gesprek zo voelbaar was, zal hij nu gaan twijfelen over het plaatsen van de order bij jou.

Zien jouw offertes er hetzelfde uit als jij tijdens dat allereerste belangrijke kennismakingsgesprek?

  • Wist jij dat een offerte vaak door het hele bedrijf gaat?
  • Realiseer jij je dat jouw contactpersoon de offerte met zijn of haar directeur moet bespreken en tijdens dat gesprek jullie chemie moet overbrengen?
  • De offerte ook een belangrijk onderdeel van de customer journey is?
  • De offerte het niveau van jouw bedrijf en jou als contactpersoon weerspiegeld?

Een goede offerte kan je omzet opleveren. Maar met een slechte offerte kun je omzet mislopen.

Een paar feiten die wij in de ‘wandelgangen” horen: 

  1. Offertes die niet duidelijk zijn, worden niet tot het einde gelezen.
  2. Een opdrachtgever is bereid om minder korting te vragen als de offerte voldoet aan het beeld dat hij van jou heeft na jullie gesprek
  3. Een opdrachtgever zal altijd kiezen voor de meest duidelijke offerte. Is de offerte niet duidelijk dan zal jouw klant de neiging hebben om over de hoogte van het offertebedrag te onderhandelen.

Een persoonlijke offerte scoort

Maak jij een offerte altijd persoonlijk? Herhaal je punten uit het gesprek dat jij met je mogelijke opdrachtgever had? Verras jij de klant met jouw offerte op maat en ziet deze er verzorgd uit?

Van offerte naar order is net 1 stap dichterbij met een persoonlijke offerte op maat.