Je hebt één minuut om je te presenteren: een pitch. In deze 60 seconden probeer je om de andere partij zo nieuwsgierig mogelijk te maken. Wij geven je tips zodat jij een pitch neerzet die de ander nooit meer gaat vergeten .

Stel, je bent op een bijeenkomst en er wordt aan je gevraagd: “wat doe je in het dagelijks leven”?

Wat zou je dan nu antwoorden? Probeer het eens voor jezelf. In deze minuut is het belangrijk om een verpletterende indruk te maken zodat er op een positieve manier aan jou gedacht gaat worden. Hoe ga je dat doen?

Wij gaan je een tip geven én een plan van aanpak zodat jij een pitch om nooit te vergeten hebt volgende keer.

Onze tip: vertel nooit tijdens je pitch wat je in het dagelijks leven doet.

Hé, dat is nou toch juist de bedoeling dat andere mensen weten waar ik me mee bezig houd.

Dat klopt maar in het hoofd van de ander wordt direct een associatie gemaakt met een bekende die zich ook in die tak van sport bezighoudt.

Voorbeeld: wat doe jij? Ik ben software integrator. Het hoofd denkt: dat klinkt wollig. Einde interactie

Voorbeeld 2: wat doe jij? Ik ben marketing manager voor een bedrijf dat fietsenwinkel. Einde interactie

Voorbeeld 3: wat doe jij? Ik werk bij een afvalverwerker. Het hoofd denkt: iemand die vuilnis ophaalt. Einde interactie

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Plan van aanpak voor een pitch:

  1. Stel een open vraag waarmee iemand zich kan identificeren
  2. Stel een “wist je dat” vraag of geef 3 voordelen
  3. Omschrijf je werkzaamheden

Het eerste voorbeeld:

Je bent software integrator bij een technisch bedrijf.

Vraag: Wat doe je?                                        

Antwoord niet: Wij zijn leverancier van software

Antwoord wel:

  1. Jij hebt vast en zeker een mobiele telefoon?
  2. Heb je ooit gezien hoe groot het geheugenkaartje is in je telefoon?
  3. Verbaas jij je er ook over dat deze kaartjes steeds kleiner worden?

Dat soort kaartjes leveren wij.

 

Het tweede voorbeeld:

Je bent marketing manager bij een online fietsenwinkel.

Vraag: Wat doe je?                                        

Antwoord niet: Ik werk bij een fietswinkel en ik doe wat met marketing.

Antwoord wel:

  1. Jouw zoon Daan is 6 jaar toch? Heb je wel eens online een fiets voor hem gezocht?
  2. De inchmaat voor een 6-jarige is 16 inch en jouw zoon wilde een blauwe fiets? En dat heb jij op internet ingetoetst?
  3. Jij bent op de eerste pagina op Google gaan kijken naar het bedrijf dat het beste bij jou past om je online bestelling te plaatsen?

Als ik mijn werk goed doe, dan staan wij in de top 3 van de zoekresultaten die jij te zien krijgt. Ik verleid je online om bij ons ook daadwerkelijk die blauwe fiets in 16 inch te bestellen.


Je bent hoofd van de planning bij een afvalverwerker.Het derde voorbeeld:

Antwoord niet: ik werk bij een afvalverwerker.

Antwoord wel:

  1. Wordt bij jou de vuilnis op een maandag opgehaald?
  2. Heb je ooit nagedacht hoe dat gaat als het 2e Paasdag of 2e Pinksterdag is?
  3. Verbaas je je erover dat alles keurig via een app “Afvalwijzer” wordt gecommuniceerd en dat jij een melding krijgt over de wijziging in het schema”?

De wijzigingen in de planning en de communicatie daarvan maak ik zodat het afval zo snel mogelijk opgehaald wordt na paasmaandag.

Veel succes!