SHOULD, WOULD, COULD, DID

If it was easy, everyone would do it.

Een ondernemer heeft vaak maar 1 hoofddoel en dat is succesvol zijn. Mijn man zegt vaak tegen me als ik soms een beetje mopper: "als iedereen het zou doen zoals jij het doet, dan zouden er in Nederland veel succesvolle ondernemers zijn". Maar wat is nu eigenlijk succes? Dat is voor iedereen natuurlijk anders. Maar een bedrijf dat groeit, mooie opdrachten binnenhaalt en groeit in het aantal medewerkers vindt de buitenwereld vaak succesvol. 

Wil jij je sales proces verbeteren?

Een goede sales strategie begint met een salesplan wat richting geeft aan je activiteiten. We hebben onze kennis samengebracht in een handig document. Hiermee kun je zelf aan de slag om je verkoopproces  te verbeteren. Vraag hem nu aan!

Wat zijn de karaktereigenschappen van een succesvolle ondernemer?

Gedrevenheid

Een ondernemer is gedreven, 7 dagen per en vaak 24 uur per dag. Zij of hij bijt zich vast in het bedrijf en wil dit succesvol maken en naar een hoger niveau tillen. Daar gaat de ondernemer dan ook altijd voor.

Soms werk ik wel eens een nacht door. Dan moet iets klaar zijn en zit er niets anders op dan een nachtje doorhalen. Ik slaap de volgende nacht wel weer. Als ik dat ooit tegen vriendinnen vertel dan hoor ik: "dat zou ik echt niet kunnen hoor". Tja, daarin onderscheiden wij ons dan ook. Ik ben een ondernemer en jij bent in loondienst. 

Kracht

Een succesvolle ondernemer straalt kracht en positieve energie uit. De ondernemer kan het product of dienst van zijn of haar bedrijf als geen ander met volle overtuiging verkopen. Als een ondernemer ergens binnenkomt, dan staat daar echt iemand. En als je de ondernemer aan de telefoon hebt, dan krijg je daar energie van. 

Lef

Een ondernemer heeft ook lef. Dat begint al bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je gaat tenslotte iets doen waar heel veel anderen van dromen maar zij hebben het lef niet om dat om te zetten in daadkracht. Je steekt met je hoofd toch net boven het maaiveld uit. 

 

Creativiteit

Een ondernemer is vaak creatief. En dan bedoel ik creatief in de breedste zin van het woord. Een ondernemer heeft een neus voor het vermarkten van diensten of producten en ziet een gat in de markt dat (nog) niemand anders heeft gezien. 

Zuinig

Een ondernemer zal regelmatig door alle kosten lopen die het bedrijf maakt en altijd bekijken of hij ergens op kan besparen. Door heel bewust om te gaan met de kosten die het bedrijf maakt, kan het bespaarde geld opnieuw geïnvesteerd worden. Op deze manier laat de ondernemer het bedrijf groeien. 

Onzekerheid 

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een ondernemer ook wel eens onzeker is. In de crisistijd sprak ik veel ondernemers die het een zware last vonden omdat zij elke maand verantwoordelijk waren voor het salaris van hun medewerkers. 

Positiviteit

Elke ondernemer zal dit herkennen. Je hebt weken, of soms maandenlang aan iets gewerkt en je bereikt het punt van de hoge berg. Alleen blijf je niet zo heel erg lang op deze hoge berg, maar zal er vrij snel weer een dal om de hoek komen kijken. Als je een aantal jaar ondernemer bent dan weet je dat na het diepe dal ook weer een berg in het vooruitzicht ligt. Positiviteit is een karaktereigenschap die elke ondernemer in zich heeft. Je moet tenslotte toch elke keer weer de kracht vinden om uit dat diepe dal te komen. 

Ondernemen is...

  • thinking as a customer
  • do what you love, love what you do
  • don't stop dreaming, start doing
  • be so good, they can't ignore you
  • dream, believe, do, repeat